11 mar Det här granskar Skatteverket 2019
Byggsektorn, bilverkstäder, restauranger och skönhetsbranschen. Det är verksamheter som Skatteverket kommer att granska extra under 2019.
Under tisdagen presenterade Skatteverket vilka branscher som kommer att granskas extra i år. Som tidigare år berörs branscher där risken för svartarbete bedöms vara stor. I år handlar det i första hand byggsektorn, bilverkstäder, restauranger och skönhetsbranschen. Granskningen innebär bland annat att Skatteverket gör kontroller på arbetsplatser och arbetar förebyggande med upphandlingsfrågor.
Tillsammans med sju andra myndigheter kommer Skatteverket att delta i myndighetssamverkan mot osund konkurrens. Det handlar om att sätta stop för exploatering av arbetskraft, arbetsmiljöfusk och svartarbete.
– Det är viktigt att Skatteverket upptäcker fel och motverkar fusk. Vår kontroll ska vara legitim och trovärdig, sa Skatteverkets generaldirektör Katrin Westling Palm i samband med presskonferensen då granskningsinsatserna presenterades.
Nya regler, som bland annat redovisning av lön och skatter på individnivå, tillsammans med att fler branscher omfattas av kravet på personalliggare ska underlätta Skatteverkets kontroller och leda till att staten får in de intäkter de ska ha. Efter förra årets granskning av punktskatter som alkohol, tobak och bränsle beslutade Skatteverket om höjd skatt med över 100 miljoner kronor som ett resultat av att ha upptäckt fel och fusk.
Genom folkbokföringskontrollen utreds ärenden om falska identiteter, ett område där antalet underrättelser till andra myndigheter om misstänkt id-fusk fördubblades förra året, och i år väntas de fortsätta att öka.
Den som handlat med kryptovalutor under året som gått, och som kommer att göra det under 2019, kan också räkna med att granskas lite extra. Skatteverket konstaterar att en stor del av handeln med kryptovalutor inte redovisas och därför kommer nu kontrollen på området att utökas.
Läs mer: Bitcoin beskattas som annan tillgång
Även företag som säljer produkter via större marknadsplatser på nätet ska kontrolleras närmare, liksom bolag som marknadsför sina produkter via influencers i sociala medier.
Charlotta Marténg